.

.

måndag 23 augusti 2010

Tidlöshet

Swan 65an "Who Valley" på väg söderut efter Kanholmsfjärden.

Det är svårt att stå oberörd inför Nautors finländska skönheter när man möter dem i skärgården; i synnerhet modellerna från mitten av 70- fram till slutet av 80-talet. Mer klassiska linjer kan båtdesign knappast få och vissa hävdar att Swan 65 är den vackraste segelbåt som någonsin ritats. Oavsett hur det nu är med den saken är hon känd som "havets drottning" - vacker, okuvlig och majestätisk. Det flushade fördäcket och de svepande linjerna mot akterspegeln lämnar bestående intryck hos de flesta betraktare. Även mig.

Min favorit är dock Swan 46 som introducerades 1983. Tidlös och definitivt något av det bästa som lämnat Germán Frers ritbord. Samtidigt är den konstruerad för att klara av riktigt tuffa förhållanden, precis som alla andra Swanbåtar från den här tiden. Med åren har ju även Nautor anpassat delar av modellprogrammet mera till bankappsegling än världsomsegling. Men 46an har definitivt allt det som Swan stod för som helhet under nästan två decennier.

Det som slår mig är att äldre skönheter från Nautor numera säljs till rena reapriserna, åtminstone jämfört med modernare och betydligt mindre skapelser av idag. Eller vad sägs om en gammal Swan 57a till samma pris som en begagnad Arcona 400? Visst, drygt 30 års båtdesign skiljer båtarna åt men jag tror inte att det är här vi finner förklaringen till prisbilden. Det är nog snarare underhållskostnaderna som gör att få har råd att äga en Swan. En 30 år gammal båt kommer att kosta en slant förr eller senare och en ny motor, ett nytt storsegel eller ett nytt teakdäck gör obevekligen ett stort hål i plånboken. Dessutom är 57 fot inte det lättaste att kryssa runt med i svenska skärgårdar. Men jag är otroligt glad över att vissa både har - och tar sig - råd att vårda dessa skönheter.

Att beskåda dem är helt gratis och i helgen fick vi det sanna nöjet att bli omseglade av Swan 65an "Who Valley". När hon kom stävande fick man nästan intrycket att hon äter Dehler 29or till frukost. Trots ohissad mesan passerade hon allt omkringliggande med just det lugn som anstår en drottning - vacker, okuvlig och majestätisk.

4 kommentarer:

  1. Jovisst, de käkar oss till frukost eller mellanmål i ren segling. Men betänk noga vad det(de)kostar som sagt,,en liten "frulla" på motorn,,vips e 100tusen borta..nya segel,,,pratar jag inte ens om ..Ha den i båtklubb på land ?? Varv gäller nog..kosta, kosta,, TR

    SvaraRadera
  2. Sant Tobbe och jag har inga planer på (eller möjligheter...) att byta.

    Richard

    SvaraRadera
  3. Instämmer //Pelle
    http://swan48galatea.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Lycka till med nya baljan Pelle (och hoppas att du kör vidare med bloggen som du gjorde med Josephine, jag är en trogen läsare!)

    SvaraRadera