.

.

söndag 29 augusti 2010

Båtdesignens mellanmjölk

Inom bilindustrin har man sedan länge samlats i en designmässig mittfåra. Om en bilmodell får blinkers på ytterbackspeglarna har nästan alla det något år senare. Om en tillverkare har designade LED-lampor som varselbelysning tar konkurrenternas designavdelningar efter inom några veckor.

Det är lite trist att denna utveckling nu går igen i båtvärlden. Trenden idag är ju att ha breda och mörkt tonade ruffventiler - ibland en lång, ibland två kortare. På vissa designavdelningar verkar detta ha blivit närmast religion. Dessutom är det högsta mode att lägga in några mörka och helst helt rektangulära ventiler i skrovsidan. "Contemporary design" kallas det visst. Hur pass utbredd är då den här trenden? Här kommer några exempel:

Dufour (stora delar av modellprogrammet)
Hanse Yachts (hela modellprogrammet)
Grand Soleil (nästan hela modellprogrammet)
Hallberg-Rassy 64 (ve och fasa - sätter den an tonen för framtida modeller?)
Beneteau Oceanis (hela modellprogrammet)
Beneteau Sense (hela modellprogrammet?)
Najad 410
Swan 66S (vem hade anat?)
Amel 54 och nya 64

På en del och särskilt större modeller kan det visserligen vara tufft med dessa mörka ytor i ruffsidan men det tråkiga är ju att alla apar efter varandra till oigenkännliget. På andra modeller tycker jag att det är designmässig dårskap med dessa oproportionerligt stora och mörka ytor. Med så många båttillverkare i världen, d.v.s. så många val för kunderna, borde man väl göra allt som står i ens makt för att vidmakthålla det unika i ens egen båtdesign?

Hur har då Dehler klarat sig i denna konformism? I mina ögon rätt hyfsat. Designen sticker fortfarande ut och man ser direkt att det är en Dehler. Visst, nya 29an, 32 och 35 har visserligen mörka ruffventiler men de är stukade på ett sätt som sticker ut från konkurrensen och hela designen hänger ihop. Eller har jag bara svårt att se neutralt på Dehler? På Dehler 44 har man i alla fall apat efter med svarta ventiler i skrovsidan. Om vi jämför med X-Yachts, som ju också har fällt in ventiler i skrovsidan, så är dessa designade på ett alldeles unikt sätt som definitivt ger hela modellprogrammet karaktär. Det är på det viset en designavdelning kan hjälpa till att bygga varumärke. Att följa den allmänna designtrenden känns mera som mellanmjölk än Möet & Chandon.

Så all heder åt de tillverkare (X-Yachts, Malö, Arcona, Linjett m.fl) som bibehåller sitt ursprung och vågar sticka ut i mängden. Jag är rätt säker på att de vinner på det i längden.

2 kommentarer:

  1. Hej Richard, håller med till stora delar, men inte riktigt fullt ut. Titta på Linjett t.ex., hur kan man tillverka en ny 35 fotare som seglar som en 29a ( SRS 1,17). Jag vet att alla inte kappseglar, men även en familj eller långseglare gynnas nog av lite fart i båten. De är ju trots allt med själva o kör GR o annat för att visa upp en snabbseglarpotential. Man kan bygga fast sej i ett koncept som till slut blir för konservativt på nått sätt. Men lik väl har de fortfarande kö i orderblocken i Rosätra. Så än håller det. Sedan har vi retrobåtarna, Omega 10 t.ex som hyllades i segling senast. Den med de runda ventilerna var bäst( de slaktade den andra stackarn, vips var 50´väck ). Fy så ful i min värld...10 meter båt med snurra o expresskök för 560.000:- utan utrustning. För vem o varför ? Mvh Tobbe

    SvaraRadera
  2. Tjena Tobbe! Det är nog sant att Linjetts nuvarande koncept inte håller för evigt men som någon sa "if it ain't broken - don't fix it" och orderboken är ju som sagt full... Jag skulle nog hålla kvar i nuvarande form och färg om jag vore Rosättra men ha en plan i bakfickan om utvecklingen skulle gå åt ett annat håll. Lösningen då är inte konformism.

    Det går ju en retrotrend genom både båt- och bilvärld just nu och själv har jag lite blandade känslor kring dessa moderna återblickar. Skulle aldrig köpa en själv men om de finner sin målgrupp så varför inte? Sålänge SRS-talet hamnar rätt;o)

    SvaraRadera