.

.

lördag 28 augusti 2010

Skrymslen och vrår

Efter två säsonger med "Josefin" upptäckte jag att det finns ett stuvfack mellan akterruffen och akterspegeln. Innan dess trodde jag att tygstycket som täcker skrovet (på tidiga MK1) helt enkelt slutade där akterspegeln tog vid, men det är ju faktiskt ett rejält stuvfack där bak. Det kännes lite skamset eftersom man kan tycka att en båtägare efter två hela säsonger borde ha hittat alla skrymslen och vrår på båten. Men icke. En liknande erfarenhet fick jag nu i veckan då jag gjorde ännu ett besök på "riggdagis" d.v.s. Benns ute i Lännersta. Jag har aldrig fått riktig ordning på reven i storen och kollade med Knotan om han hade någon idé på lösning. Istället för att förklara allt med ord visade jag honom en bild på mastfot och bom. "Du har ju single-line-reef, varför använder du inte det?", frågade Knotan. Mitt svar var kort och gott "Har jag?", följt av "Och vad är det?" När Knotan berättat hur det hela fungerade kände mig som en bilförare som just fått förklarat för sig att det finns något som heter vindrutetorkare, hur de fungerar och att man inte måste gå ut och göra rent vindrutan varje gång den blir smutsig. Ungefär på den nivån men det är smällar man får ta. För er som inte känner till det kan man i alla fall på detta sätt reva helt och hållet från sittbrunnen, vilket ju är en stor fördel när det både blåser och gungar - som det ju oftast gör när det är dags att reva.

Exempel på single-line-reef;
www.harken.com/pdf/4171.pdf

Men en sådan här upptäckt får mig att fundera över vilka fler funktioner (eller skrymseln och vrår...) som jag ännu inte hittat på båten. Kanske kliver man ombord en eftermiddag och hittar en liten bastu någonstans? Nej, skämt och sido. Lärdomen för egen del är att det tar flera år att lära sig sin egen båt, inte bara vad gäller båtfart utan också hur båten sitter ihop och hur allt fungerar. Det är samtidigt en stor del av nöjet som båtägare för trots att jag haft egen balja i 10 år nu lär jag mig något nytt nästan varje gång jag är ute. Man lyssnar på gamla rävar vid grillen (och försöker sålla "snack" från goda råd), vågar ställa frågor om än det ena, än det andra och framförallt - aldrig ger upp att utforska båten. Det är ett tungt argument för att inte byta båt så särskilt ofta. En dag kanske man också hittar den där bastun?

2 kommentarer:

  1. Bastun hittar du bakom tygstycket längst fram i förpiken ;-)
    /Henrik

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Henrik! I'll have a look...=o)

    SvaraRadera