.

.

måndag 5 juli 2010

Uppladdning inför Gotland Runt II

Så börjar det då dra ihop sig. Efter några uppvärmande gippar och krysslag på Kanholmsfjärden kunde vi konstatera att "Stress" är redo för race. Det var första gången med dubbelbomsgipp för min del och det lät betydligt krångligare än det egentligen var. Upplägget är faktiskt mer riskfritt än den traditionella gippen med bara en spinnbom, så länge man bara håller tungan rätt i munnen när man kopplar gaj och läskot i förhållande till lovartsbom, genuafall och nedhal. Det blir en hel del tampar att ta hand om och man märker också att blåsan på "Stress" är b e t y d l i g t större än på "Josefin". Samma gäller förstås även genua-ettan; som att plocka med ett Tält 20.

Klart lömska vindar under förmiddagen och tidiga eftermiddagen; små puffar på 2-4 m/s för att sedan dö ut helt och däremellan rejäla vindvrid. När väl kallfronten dragit förbi fick vi dock stabil vind, kunde köra lite mer spinne och några kryssben till. Sandhamn kokade inte bara för Gotland Runt utan även p.g.a. Sandhamn Race Week med flera olika klasstarter; bl.a. SM i Neptunkryssare, J80 och Folkbåt. H.M. Kong Harald V ställde upp i klassen IRC Endorsed med bländande resultat. För egen del gäller det nu att sova mycket kommande nätter och ladda batterierna för på onsdag går startskottet - det ska bli riktigt kul det här!

Ett vimmel av båtar, seglare, vimplar och fanor i Sandhamn under raceweek. Här skymtas Peter Norlin.

Vissa saker ändras aldrig.

Det var många som körde träningslöpor på Kanholmsfjärden under måndagen.

Royal Blue gör minst sagt ett bestående intryck på omgivande segelbåtar. Krysstället måste kosta mer än ett genomsnittligt studielån.

Hängivne och meriterade seglaren H.M. Kong Harald V tog klassegern i IRC Endorsed med sin Fram XVI.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar