.

.

måndag 19 juli 2010

Om tanken får fara iväg

De flesta båtägare fördriver tiden med att drömma om sin nästa båt. Den där baljan som man sannolikt aldrig kommer att köpa men fantiserar om kalla vinterkvällar i januari då den egna båten ligger något glömd under en NOA-ställning och en lätt lappad presenning. För min egen del brukar dessa dagdrömmerier kunna ta fart även långt efter vinterhalvåret och jag ser det nästan som ett av de stora nöjena som båtägare. Kanske bottnar kittlandet här i att jag faktiskt har kastat en ansenlig summa pengar i sjön vid två tillfällen tidigare så vad är det då som säger att jag till sist inte gör det en tredje gång? Och en fjärde?

Det brukar börja med en snabbtitt på Blocket och yachtworld.com framåt kvällskvisten. Intet ont ananade. Kanske en större Dehler? Den "nya" 34an? Mest bara för att se vad de kostar. Hollandimport? Hm. Är fem fot verkligen värt en miljon kronor? Visst - kolfiberrigg och genomgående Harken men är verkligen detta plus en gyrospis och två garderober värt tre gånger mer än D29an? Suck. Tillbaka till ruta ett.

T-34. Ren racingbalja och en köl som ser ut att kunna knäckas vid bara åsynen av Bosögrundet. Och med ett djup som gör Värtahamnen till den enda tillgängliga "naturhamnen". Där rök Röder och Stora Nassa. Glöm det. Nya First 30an? Dubbelroder, elak uppsyn och ett klart fall framåt för fransmännen. Lockande men den är ju lika stor som 29an. Elan 340? Salona 34? Arcona 400? Dufour 40 Performance? Den där läckerbiten som ser ut som en förlängd D29a fast med separat dusch och en förpik stor som Belgien. Sådär håller det på ända tills jag rent på skoj kikar på Swan 45or och annat fullkomligt ouppnåeligt. Sånt där med årsomkostnader som en bättre stadsdelsnämnd.

Ibland tar det även vägen genom gammelgården; klassiska Swan 38, Baltic 38dp m.fl. för att vicka över i crusingfältet med alltifrån fräschare Najader till nya "cross country" 38an från X-Yachts. Men där högg plötsligt ena hörnet i begränsningstriangeln rakt in i sidan på mig igen. Pengar. Jag vågar inte ens fundera över vad en ny XC38 kostar. Kanske man skulle släppa cruisingtanken helt och bara ladda för kappsegling? R6a? J80?

Ja, ni förstår säkert tankebanorna. Det enda som egentligen skett under den halvtimme jag spenderat framför datorn är att jag än en gång insett värdet av "Josefin" och att nästa båt ligger flera år bort. Möjligtvis har jag ytterligare ett snäpp också präntat in prisläget på båtar från 30 fot och uppåt men tillför det något värde för mig egentligen? Ungefär som att jag lär mig alla tvärgator i Luleå. Vad ska jag med den kunskapen till om jag inte bor eller kör taxi där? Ändå finns det ett nöje i detta drömmande och det bästa av allt är att det är helt gratis.

3 kommentarer:

  1. Kunde inte skrivit det bättre själv. Känner igen mig, nästan kusligt! Snygga bilder!

    Henrik Nordqvist
    Dehler 29 SWE 255

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än instämma. Och det som är så förbaskat skönt är att vi får mjuklanda i våra Dehler 29 efter alla önskehopp. Bättre än så kan det knappast bli.

    Trevlig fortsatt sommar.
    Douglas på ”Vitesse”

    SvaraRadera
  3. Tack för de positiva kommentarerna! Det är skönt att höra att man inte är ensam om drömmandet.

    Vi får hoppas att vädret blir varmt och fint igen - ha en fortsatt bra sommar!

    Richard

    SvaraRadera