.

.

söndag 11 juli 2010

Efter att ha kappseglat i begränsad utsträckning under de senaste 5 åren (ett par LR, RL, ett Express SM, klubbrace och nu senast GR) slås jag av vilka skilda vägar båtägare tar för att placera sig högt upp i resultatlistorna. En del köper ny racerbåt och hänger på Harkenprylar till priset av en bättre småbil. Andra, med mer normala budgetar, försöker optimera familjebåten så gott det går med en ny stor eller genua 1a kanske vart 3-4 år sådär. En tredje grupp har vare sig lust eller råd att optimera utrustningen utan tränar desto mer, ofta med betydande framgång på tävlingsbanorna.




Sedan finns det en grupp som under senare år tagit en 70- eller 80-talsbåt som de pimpat, dopat och ibland även plastat om tills den mest liknar ett tragiskt försök till VO70. Det handlar förutom avancerade gelcoatarbeten och förlängda riggar, fatheadstorsegel, backstagsfippel, avancerade roderprofiler osv. Det jag finner minst sagt märkvärdigt är att dessa båtar tillåts segla i SRS med bara några procents påslag på SRS-talet. Och hur i hela friden kommer man fram till ett visst påslag? Knappast genom empiriska data.




Oavsett hur det nu är med deras SRS-tal så förstår jag inte vad det är som driver dessa seglare. Hur kul är det att placera sig högt i en klass om båten ändå är ombyggd till oigenkännlighet? Det är på något sätt som att bygga om en gammal Opel Ascona till WRC-standard (d.v.s. rallyvärldens högsta tävlingsklass) och ställa upp i ortens lokala folkrace. Vari ligger tjusningen? SRS är tillräckligt svårt att få rättvisa i som det är och endast tack vare stor empirisk data kan man finna något sånär rättvisa för respektive båttyp. Om man då redan äger en båt med ett väl etablerat SRS-tal - varför göra allt som står i ens makt för att förbättra båtens grundläggande seglingsegenskaper och göra livet svårt för SSF i bedömningen av båtens fartkapacitet? Hur jag än vänder och vrider på den här problematiken kommer jag tillbaka till att en SRS-seger i en originalkonstruerad båt med fina segel är oändligt mycket mera värd än en kraftigt modifierad båt.




I min värld andas det avancerat mätregelutnyttjande mer än någonting annat. Jag skulle helst se att man fick ett straff för varje "pimp-punkt" som är tillräckligt stort för att avskräcka ytterligare ombyggnationer. Om man inte klarar av att segla sig till bra placeringar med originalbåten ska man väl heller inte kunna göra det efter en plastikoperation? Eller?




Det mest tragiska av allt är att det inte sällan är dokumenterat duktiga seglare som hänger sig åt sådana här "modifieringar" och jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som driver dem. Använd den seglingskompetens ni har istället och njut av de segrar ni tar i originaldesignen för det vore ni definitivt värda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar