Självfallet kan inte en kolfiberbestyckad M34:a ha vita innebandybollar på mantågen. Hur skulle det se ut?! Och vita bollar snurrar ju på tok för sakta... Nej det skall förstås vara svarta (i kolfiber?) och de pryder denna klart hala skapelse som kunde beskådas under Sandhamn Open i helgen. Modellen kommer från Archambault och har som mål att slå ut Farr 30-klassen. Vore ju på sitt sätt lite synd nu när Farr 30 etablerat sig på riktigt i Sverige. M34 ersatte visserligen Farr 30 under Tour de France à la voile 2011 men min gissning är att ett tronskifte för svenskt vidkommande i så fall dröjer flera år. Dessutom är det fler båtar som skulle kunna konkurrera som tronföljare (Melges 32, Soto 33 m.fl).
Så vad talar då för att Farr 30 lever kvar i Sverige? Expressen har ju exempelvis varit uträknad som klass i stort sett ända sedan Westfaliska freden men samlar fortfarande konkurrenskraftiga startfält år efter år. Visst, det är numera långt ifrån de uppåt hundra båtar som var fallet i slutet av 80- början av 90-talet men klassen lever definitivt kvar. Bra äldre båttyper har en förmåga att göra just det. Det som dock talar emot Farr 30:ans långsiktiga överlevnad är kostnadsbilden; dyra klasser har kortare bäst-före-datum än billiga. Upp som en sol och ned som en pannkaka. X99 försvann ju som entypsklass på bara några år för att bli ersatt av X35 medan IF, H-båt och Express kör vidare. Små pengar, små besättningar och bra startfält summerar mycket "bang for the buck". Hålls det M34-SM om 10 år? Knappast. Hålls det Express-SM om 10 år? Högst sannolikt.
Läckra linjer men kan den slå ut Farr 30 som klass?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar