.

.

onsdag 13 juni 2012

Sifvert Skruv - räddaren i nöden



Alla som äger båt vet att man måste ha koll på leverantörer för att kunna underhålla och uppdatera sin lilla ögonsten. Var köper man exempelvis beslag till sprayhood (Östersjökompaniet), D29:ans infästning till landström (Philippi Bootselektrik / Ital Nordic) eller nya skyddsbeslag för skotningen upp på rufftaket (Aston Carlssons plåtverkstad).

Utan dessa, och förstås andra, leverantörer står man sig helt slätt och båten börjar sakta men säkert changera. Nu senast behövde jag byta en avbruten plastskruv till en av köksskåpsknopparna i båten och insåg att inget av de stora byggvaruhusen skulle kunna hjälpa till; 15 mm nylon med tät gängning är helt enkelt ett för smalt område för att de skall vara intresserade. Således iväg till Sifvert Skruv vid Lindhagensplan och för dig som inte varit där tidigare kan jag berätta att besöket är lite som en ryskortodox högmässa – man försöker förgäves förstå vad som sägs men lyssnar förhoppningsfullt, det hela tar betydligt längre tid än man hade tänkt sig men det kommer en välsignelse på slutet - i det här fallet får du rätt grejor med dig hem.

Först måste man dock hitta en parkering kring Lindhagensplan. Jag är vid det här laget helt säker på att det finns fler vantskruvar i nepalesiska Lukla än det finns lediga parkeringsplatser kring Lindhagensrondellen. När väl denna övning är avklarad måste man bestämma sig för parkeringstid. Normalt skulle jag nog tänka – hm, hitta och köpa en skruv kan ju knappast ta mer än 10 minuter. Men det gör det. För väl inne i butiken inser man att ett skruvinköp kan vara m y c k e t komplicerat. Vis av tidigare erfarenhet lade jag i 25 minuters parkering, för att ha lite marginal trodde jag, och det skulle senare visa sig vara exakt den tid som krävdes.

Även om parkeringsbestyren kring denna affär är minst sagt irriterande är besöket där just en välsignelse för du vet att om Sifvert Skruv inte har rätt gäng – då finns den inte norr om Rügen. Och det mesta har de, så även denna gång. Jag höll upp den trasiga plastskruven och några minuter senare kom den mycket trevliga säljaren tillbaka från lagret med just det jag behövde. Dessutom lyckades jag hitta insexnycklar med tummått (japp, det är tummått på sprayhoodbeslagens skruvar...) vilket heller inte verkar vara standardsortiment hos de större byggvaruhusen. Mission accomplised. Men det kräver kölapp och tålamod.

Ryktet säger att Sifverts skruv om något år eller så kommer flytta till Västberga med tillgång till en jätteparkering bredvid butiken. Det kommer nog att höja omsättningen, sannolikt i samma takt som blodtrycket på flertalet hantverkare kommer att sjunka. För många av dem jäktar säkert fortfarande omkring Lindhagesplan i jakt efter en parkeringsplats...

Jajemän, nylonskruv i lager.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar