.

.

lördag 31 augusti 2013

Differentierad fartbegränsning?

Under senare år har antalet stora motorbåtar (50-100 fot) ökat markant i Stockholms skärgård. Det är självfallet inte några dussinprodukter vi talar om men man möter dem allt oftare ute på Kanholmsfjärden, i Sandhamn osv. Jag minns ett möte med en Princess 22M för några år sedan där båtägaren inte slog av det minsta vid inloppet öster om Stora Kanholmen - trots att han måste ha sett oss - och eftersom det grundar upp där rev båten upp svallvågor som dränkte hela förskeppet på Dehler 29:an. Det såg ut som att man körde rakt in i en vägg av vatten och det forsade in genom den bakre skylighten (som var öppen), då en mindre tsunami vällde fram över däcket. Som tur var hade jag den främre skylighten stängd vid incidenten, annars kan man ju tänka sig hur förpiken hade sett ut. Det var aldrig någon fara men tänk om det suttit ett barn längst fram på pullpit..?

Eftersom det råder fri fart vid Stora Kanholmen gjorde sig Princess 22:an (mig veterligen) inte skyldig till någon hastighetsöverträdelse, men likväl ifrågasätter jag sjövettet när man möter en liten båt på nära håll. För att göra saker och ting ännu värre ställer dessa bling bling-båtars svallvågor till jättebekymmer även för bryggor, förtöjda båtar, båthus m.m. när de far fram i 25-35 knop i smala - men inte fartavgränsade - leder och kanaler. "Hela havet stormar" är den bästa beskrivning jag kommer att tänka på.

Eftersom många av ägarna i bästa fall blint följer fartbegränsningarna, d.v.s. kör fullt lagligt men samtidigt helt omdömeslöst, vill jag mena att vi kommit till ett läge där vi bör överväga en differentiering av fartbegränsningen i våra skärgårdar utifrån bruttotonnage. En Flipper 520 faller idag under samma hastighetsbegränsning som en jättemotorbåt, trots att Flippern knappt river upp något märkbart svall alls, medan en Ferretti på drygt 40 ton vänder upp och ned på allt i dess omgivning.

Jag är den störste förespråkaren för fortsatt fri fart där så är möjligt i våra skärgårdar (ute på fjärdar och till havs) men läget idag är ett annat än för 30 år sedan då de största motorbåtarna var på 30-45 fot, och en hel omgivning ska inte behöva lida för ett fåtals omdömeslösa framfart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar