.

.

söndag 14 juli 2013

Patetiskt Båtnytt

"Josefin" har semester denna veckan medan vi njuter av Västkusten från landbacken. Så vad gör man då som seglare om båten ligger flera hundra kilometer bort? Jo, man köper förstås en båttidning. Så idag lunkade jag ned till den lokala kiosken och köpte augustinumret (!) av Båtnytt. På framsidan en läcker bild av AC 72:an "Artemis" och en av rubrikerna löd "Americas Cup - Dramatisk segling i San Fransisco". Detta fällde avgörandet och fyra knapptryckningar på kortdosan senare var tidningen min. Jag bläddrade raskt fram till artikeln om Americas Cup. Här insåg jag dock rätt snabbt att jag var grundlurad. Handlade artikeln om hur teamen tränar? Handlade den om ändringar i regelverket? Om hur man seglar med foils? Handlade den om Americas Cup-förberedelserna överhuvudtaget? Nej alls icke. Den handlade om hur Sveriges båttestare framför andra, Curt Gelin, kryssade runt i Bay area med några lokala förmågor i en gammal S&S-ritad 38-fotare från ett inte helt okänt varv utanför Jakobstad i Finland. Det är oklart om seglingen ägde rum i våras eller för 30 år sedan men vi får läsa om segling i dimma, motström och annat spännande. Men inte en enda intervju med någon av Americas Cup-seglarna, inte en enda analys över teamens vinstchanser och inte en enda koppling till seglingens egna Formel 1-cirkus förutom platsen för dessa seglingar. Lite som om Eje Elgh skulle skriva en artikel under rubriken "Formel 1 - Rafflande bankörning på Spa-francorchamps" med helsidesbild på en röd F1-Ferrari fast artikeln egentligen handlar om när Eje kuskade runt banan någon gång i mitten av 80-talet i en gammal Silver Shadow. Det skulle aldrig falla honom in för upplägget är patetiskt. Det är inte det att jag inte tycker om att läsa om segling i dimma eller besök i några lokala hamnar kring San Fransisco. Tvärtom. Curt Gelin skriver lite underhållande såsom den rutinerade seglare och skribent han är. Nej, det handlar om att Båtnytt medvetet lurat mig som köpare att tro någonting om tidningen som sedan visat sig vara helt falskt. Förutom omslagsbilden visar sex av åtta bilder i artikeln en eller flera AC 72 under träningssegling. Så jag drar en suck, lägger tidningen åt sidan och tänker att jag ska bojkotta Båtnytt framöver. Man lurar ju som bekant en kund EN gång men sällan två. Det får bli Yachting World igen nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar