.

.

tisdag 2 juli 2013

"Funny" mot seger?

"Svea" har tydligen lämnat DNF i SRS DH B p.g.a. alla stiltjebälten första dagarna och därmed får vi hoppas att "Funny" håller D29-ställningarna hela vägen till Sandhamn. Det verkar som att de gör det. Vad jag kunde se nu leder de fortfarande klassen men osvuret är nog bäst. I ärlighetens namn förstår jag helt och fullt att "Svea" bryter för efter att ha seglat GR tre gånger själv med normal besättning (6 personer i vårt fall) och känt hur sömnbristen tär på kroppen även med de förutsättningarna kan jag bara förundras över att vissa seglare orkar genomföra seglingen på två. När jag kikade i resultatlistan i måndags morse och noterade att de flesta båtar fortfarande låg en bra bit från Gotska Sandön - ja faktiskt närmre Nåttarö i vissa fall - insåg jag att årets GR skulle bli en riktig långkörare, åtminstone för de mindre båtarna. Kan heller inte säga att jag kände någon större avund eller längtan ut i ett stiltjebälte just då.

Det är inte utan att jag blir lite nyfiken på hur shorthand-"proffsen" med bl.a. "Funny" i spetsen lägger upp passen ombord. Hur många timmars sömn snittar de per dygn? På Norlin 34:an "Stress" har vi (i teorin) kunnat sova 12 timmar per dygn under ett normalt GR med passgång 3+3 dygnet runt men i praktiken blir det ju sällan mer än 6 timmar per natt och sömnpassen blir dessutom nedbrutna till 2 eller 3 timmar per gång p.g.a. segelskiften osv. Att genomföra samma bedrift på 2 personer känns om inte annat slitsamt. Så jag förstår helt och fullt om "Svea" gav upp och riktade nosen mot regattamiddagen istället. Ett bra försök iallafall! 

2 kommentarer:

  1. Ja GR 2013 kommer nog gå till historien som vindfattigt o lååååångt. Vi var vid oxdjupet i söndags och kollade passager...orkade inte vänta på SRSB DH. Men den där Eubåten var grym, ca 35 min före resten av storbåtarna redan då. Funnybåten går som tåget, hoppas det håller in i mål. Vi vet ju vad som kan hända mellan Alma o skanskobb. Blir skärgårdsvindar då som ju är osäkra...Nova är nu klar för semester, allt fung utom vindinstr. Har t.o.m fått fart på Wallasen...Gummibåt m motor, TV bla inköpt. Så vi går söderut i näst nästa helg, Rånö o Nåttarö som mål. När avgår Jossan? Mvh Tobbe

    SvaraRadera
  2. Jossan stävar mot klubbis ikväll och sedan vidare mot Blidö och Fejan. Därefter får vi se vart det bär. Kanske ses vi kring Kanan till helgen?

    SvaraRadera