http://www.perininavi.it/prima_pag_barca.php?expandable=0&id=37&tipo_flotta=in_navigazione
http://http//www.balticyachts.fi/Yachts/Under_construction
Baltic Yachts är ju för övrigt ett varv som genomgått stora förändringar från 80-talet fram till idag. Då var man ju snarast en av Nautors största konkurrenter i segmentet "förstklassiga oceanseglare på knappt 40 fot och uppåt". Då slutade modellprogrammet i praktiken där det idag börjar (kring 50 fot). I takt med att marknaden för super yachts ökat har företagets koncept successivt förändrats till att idag bara producera semi custom och custom. Därmed försvann också en del av designprofilen som idag huvudsakligen återfinns i semi custom-segmentet med de klassiskt breda och svepta svarta ruffventilerna. Inom custom är det förstås kunden som avgör design och generella specifikationer.
När man läser begagnatannonserna i Yachting World är det lätt att inse att Baltic Yachts beslut att lägga om kursen mot custom varit riktigt. Vem hade trott, när Swan 65an "Sayula II" vann Whitbread 1973-1974 (en båt som då var rent gigantisk i de flestas ögon), att det knappt 40 år senare skulle följa med en separat bilaga till Yachting World med namnet SuperSail World, där instegsmodellerna börjar på 100 fot? För vissa verkar krisen inte satt särskilt djupa spår och det råder inget tvivel om att antalet miljardärer vuxit de senaste åren. Och skulle nu någon få för sig att ta steget till super yacht-divisionen är det är ju inget som hindrar att han eller hon hänger på en Dehler 29a som tender.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar