.

.

måndag 13 september 2010

Kände det på mig...

Vi har alla varit med om det - det där karaktäristiska och lika obekväma "klonk, klonk, plums". Någonting metalliskt slår i däcket och far sedan ut över däckskanten. Oåterkalleligt. Som i slutet av juli när det där rostfria beslaget som ligger infällt i gelcoaten i sidan av rufftaket lossnade utan någon som helst förvarning och dök mot en trygg plats i dyn på 28 meters djup utanför Mörtö-Bunsö. Jag insåg redan då att det inte skulle bli alldeles enkelt att hitta ett nytt beslag. Och mycket riktigt - först efter ett halvdussin telefonsamtal och besök hos två stålverkstäder har jag äntligen hittat en lösning på problemet. Tror jag i alla fall. Minsta enhet för rostfria rör, eller "pipor" som man tydligen säger i branschen, är 6 meter och det kändes lite i överkant när jag bara behöver 12 cm. Med lite tur lyckades jag hitta 1,5 meter av rätt dimension på restlagret och det var bara att slå till. Det är inte utan att man undrar hur många gånger man kan sälja 6 meter rostfri "pipa"; först till kund nr 1 som betalar fullpris, därefter till kund nr 2 som betalar nästan fullpris, kund nr 3 som - ja ni förstår. Så nu väntar jag bara på att få det hela kapat (rostfritt är inte det lättaste att såga sig igenom, dessutom är fasningen inte rätvinklig). Det känns iallafall bra att ha en lösning på problemet. Foto följer när allt är klart...

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag ser att du har självslående fock på Josefin, apropå rostfritt...
    Hur tycker du att det funkar jämfört med vanlig 105% fock?
    När behövs genuan, eller kan man skippa den och bara köra gennaker om man vill få fart i lättvind. Nu snackar jag cruisingsegling och inget annat.
    Stefan Göteborg
    smn@cowi.se

    SvaraRadera
  2. Hej Stefan!

    Jag tycker självslående är att föredra i alla lägen utom kappsegling då man ju oftast behöver genua 1a eller åtminstone 105% för spalteffekt med storen. Cruisingseglar man "shorthanded" dvs 2-3 personer är krysslagen förstås rena barnleken med självslående och definitivt att föredra. På "Josefin" har genuan varit uppe en gång i sommar och istället har jag hängt upp gennakern så fort det blåst rimlig undanvind. För egen del tycker jag att ytterligare en fördel med självslående är att man kan ha ute hela seglet (istället för att rulla in en del av genuan men helknasig formkurva som följd). Bättre då att köra revad stor plus självslående när det brallar i.

    Mvh,

    Richard

    SvaraRadera