.

.

tisdag 1 juni 2010

Kaskad

Så har jag då monterat s k kaskader på både häckstag och kick. Nu såhär efteråt undrar jag varför jag i all sin dar inte gjort detta tidigare. Det tog 30 sekunder för "Knotan" på Benns att beskriva hur det fungerade, 20 sekunder för honom att hitta grejorna och sju minuter för mig att montera. Vips - fyra gånger dragkraften och man kan nu justera häckstag och kick med knappt märkbar ansträngning. Det blev Rutgersson till häckstaget men kicken fick Harkenblock eftersom det ju kan vara bråttom att lossa kicken på undanvinden och de blocken löper fint även från hög belastning.

Målet för säsongen är att steg för steg göra "Josefin" tävlingsbar och detta var ett av de första stegen på den vägen. Har även monterat om cunningham så att den nås från brunnen, vilket inte var fallet tidigare. Nästa steg blir att montera skotskena vilket tidigare varit långt ifrån någon självklarhet. Ska man bara fara runt i skärgården i egen takt är skotskenan förstås inte något måste - tvärtom, den är då mest bara i vägen. Men skall man kappsegla finns det faktiskt ingen utväg. Skenan har avgörande betydelse på kryssen, i synnerhet i hård vind. Det är väl lite som med längdskidor - visst kan man harva runt på ett par gamla vita blixten men skall man köra Vasan på hyfsad tid krävs det riktiga grejor, annars får man lätt problem redan i Mångsbodarna och en väldigt lång dag i spåret. Så vi fortsätter med skenan så får vi se vad det blir därefter. 1.80 köl kanske (hoppade du till nu Tobbe? ;o))?

1 kommentar:

  1. Häftigt det ser ut, jag kan nog fixa en extra släng på mitt häckstag utan större ingrepp/ anstängning. Skall testa i veckan. Men man får nog vara lite försiktig när man drar, inte som tidigare direkt. Är det skalad dynema du har?
    Japp, som en blixt från klar himmel...vet du vad 1,80 kölen kostar? För 2-4 grader på kryssen... Läste du artikeln i senaste segling om kölar?

    SvaraRadera