.

.

fredag 25 juni 2010

När köper jag bomlådan?

Galenskaparna & After Shave gjorde god parodi på oss seglingsfolk i programmet "På vinden" för något 20-tal år sedan. För er som glömt av dessa godbitar kan jag rekommendera följande inslag;

http://www.youtube.com/watch?v=y-cn92WtG94

Det slog mig så igår när jag sprang runt på marindagiset "Erlandssons Brygga" att vi faktiskt inte är långt ifrån parodin på 80-talet vad gäller tillbehörssidan på 2000-talet. Eller vad sägs om vantskruvsskydd? Tampskydd? De där lattmuffarna som Valerius Hansson pratar om är inte så långt borta...

Samtidigt skall erkännas att jag köpte "rail covers", eller "mantågsskydd" som det heter på svenska. Mänskligheten har klarat sig utan dessa i ett par hundra år; ja till en början utan mantåg överhuvudtaget. Ändå tvekade jag inte en sekund - bara måste ha. Och detta trots prispåslag som skulle få t o m en t-shirtförsäljare på Drottninggatan att rodna. Så vem vet - kanske står jag där med min bomlåda en dag? Fram tills dess sitter man iallafall bekvämt på railen...

Ohoj, seglarvänner!

4 kommentarer:

  1. Snyggt blev det !

    Du vet väl att det finns betydligt billigare alternativ på byggmarknaderna?! Inte lika tuffa dock...+ att de kräver tesa. Hittade du dämparen till dörren ? Tobbe

    SvaraRadera
  2. Jo det blev bra med mantågsskydden men det är sant att man kan komma billigare undan på byggmarknaderna. Jag glömde att kolla dörrdämpare men det är ett måste framgent... Kanonfin gennakersegling idag från Utö. Mötte en "ny" Dehler 34 utanför Dalarö - vassa linjer...

    SvaraRadera
  3. Ja, farligt nära "På Vinden". Själv kör jag med flytväst på när jag seglar. Stoppningen fungerar som mantågsskydd. ;-)
    Dehler 34:an? Hette den Aero? Den ligger rakt akter om mig vid bryggan och suktar med sina vassa linjer varje gång jag är nere vid båten...

    SvaraRadera
  4. Helt sant, vanlig flytväst funkar jättebra som rail-cover men dagens patronbestyckade västar har dålig "vaddering" på ryggen och vartefter vattnet värms upp övergår jag till sådan (från jolleväst)...

    Jo det var Aero den hette, Dehler 34an. Jag zoomade in i en bild och kunde utläsa det där. En läcker skapelse! Lade upp några bilder på bloggen.

    Fin UK-fock du har på Milou förresten!

    SvaraRadera