.

.

söndag 16 maj 2010

Mer Gullviverallyt 2010...

Dags för start i Gullviverallyt 2010.



Mamban "Miss Conduct" med sin omisskänliga spegelstripe.


Fintrimning av det sista?

Lite höghöjdsarbete på en av X99orna inför starten. Svall från Waxholmsbåtar är aldrig välkommet och i synnerhet inte i de här lägena.

Hammarbys seglarsektion?

En riktig tävling kräver ett ordentligt start/målfartyg.


Vad vore livet utan Dyneema?

Sandhamn/Lökholmen bjöd på dimma och kalla vindar dag 2.
Man talade om "ryssvärmen" men vi tyckte bara att det blev kallare och kallare.

Dehlerloggan är känd bland fartseglare. Här 34an "Tjajka".


Vi var bland de första in till "Löken" dag 2. Just då var sikten faktiskt riktigt god.

Hamnen börjar fyllas efter en dag med klara siktproblem. Utan GPS och kartplotter hade livet på sjön varit betydligt svårare - i synnerhet en dag som denna.

Håkan Södergrens "Tarac" glider ut från Lökholmen under lördagsförmiddagen.

Omega 10an med skeppare Johan Granath var framgångsrik dag 1 och 2. Slutade 4a i totalen.

Dehler 34an "Tjajka".

Ett par vettiga seglarhandskar - helt oumbärligt under ett par timmars kappsegling.

X102an "Earl Grey". 6a i totalen och bästa X102.

Finngulf 36an "Action", in action.

Scanmar 33an " Doris Aurora" laddar på.

Det är inte mycket inom segling som går upp mot en rejäl spinnakerbog på öppet vatten. Vi gjorde som bäst 8,6 knop i 9 m/s - riktigt godis mot Biskopsö.

Biskopsö dag 3. De stackare som låg i hamnen innan "Gullvivan" forsade in måste ha undrat vad det egentligen var som hände. 80-talet båtar förtöjda på 30 minuter.

Våren i ytterskärgården är långt efter fastlandet - i mina ögon den bästa tiden på säsongen.

"Treskrovsbukten".


Cross cut Dacron är långt ifrån det enda som används under Gullviverallyt. Segling (även på den här nivån) har verkligen blivit materialsport.


Sista versen?

Gransegel var en av sponsorerna under Gullviverallyt.


Klädsträck på X45an "Esox".


Undertecknad håller tillgodo med räkskålen.

"Islay" - en av våra större konkurrenter och som seglade riktigt bra dag 3 och 4.

"Flying Banner" var en av två Banner 28or i årets upplaga av Gullviverallyt.

"MyX" förbereder sig med vilande försegel.

Tre "låglysare" luftar sina segel under söndagens etapp mot Ingaröfjärden.

Trångt ovanför startlinjen inför dag 4.

Det är otroligt frustrerande att inte komma någon vart...

Snittfarten på "Kind of Blue" var under drygt 30 minuter exakt 0 knop och det fanns fler segelbåtar med samma problem. Det var klokt av tävlingsledningen att korta banan.