.

.

tisdag 25 maj 2010

Är din båt verkligen försäkrad?

För några år sedan när jag behövde försäkra "Josefin" för första gången valde jag ett lite annat tillvägagångssätt än då jag försäkrade Expressen. Det skiljer ju en hel del i köpeskilling mellan en Dehler 29 och en Express och därtill är det betydligt fler saker som kan gå sönder. Risken att råka ut för något obehagligt dyrt är m a o betydligt större med 29an än med Expressen.

Jag ringde runt bland båtförsäkringsbolagen och frågade vad de rekommenderade. I samtliga fall var den årliga försäkringskostnaden relativt låg, drygt 2500 kr per år. När de sedan förklarat vad som ingick i största allmänhet ställde jag ett 10-tal frågor för att se vad som egentligen ingick.

Vad täcker försäkringen om jag exempelvis råkar ut för ett masthaveri under kappsegling? Eller om jag skulle få besök i salongen av en annan tävlingsbåt? Om båtklubben tappar båten under sjösättning? Om båten ligger i vattnet utanför "standardsäsongen" och skadan sker då? Om vi skulle gå på grund och få skador på kölinfästning m.m. Sådär höll jag på under några minuter och ingen av säljarna kunde faktiskt svara bestämt på mina frågor.

Istället hänvisades jag raskt vidare till en skadereglerare och då fick jag äntligen tala med någon som visste någonting om båtförsäkring. Det visade sig också att svaret på nästan alla mina frågor var "nej, det täcker inte försäkringen" eller "jo det täcker försäkringen men självrisken är 20,000 kr" osv. Jag vill inte på något sätt påstå att säljarna försökte dölja innehållet i "grundförsäkringen" men de var samtidigt inte särskilt tydliga med att förklara avgränsningarna heller.

Så vände jag istället på resonemanget och frågade vad det skulle kosta årligen att få en försäkring som faktiskt täckte de visserligen osannolika - men långt ifrån omöjliga - fallen (dessutom med en rimlig självrisknivå). Då landade notan på 4700 kr per år. - Taget! Självfallet står det var och en fritt att teckna budgetförsäkringar och hoppas på det bästa men för den som vill sova gott om natten är det nog värt de där extra tusenlapparna.

Så om du inte vet vad som egentligen ingår i din försäkring kan det vara värt att kolla och precis som med banken kan det vara bra att med jämna mellanrum kolla av vad konkurrenterna har att erbjuda.

http://www.alandiabolagen.com/
http://www.atlantica.se/
http://www.lansforsakringar.se/
http://www.trygghansa.se/