Har du någon gång besökt en båttillbehörsaffär och känt att 22-åringen i disken kan ungefär lika mycket om rullfocksystem och båtmotorer som du kan om senaste Trackslistan? Nästan varje gång jag kommer in i någon av de större kedjorna slås jag av okunskapen bland försäljarna samtidigt som jag verkligen inte kan klandra dem. Att hålla produktkatalogen på exempelvis SeaSea eller Erlandssons Brygga i huvudet är en bedrift i sig (i synnerhet om man är timanställd extraknegare och bara jobbar på helgarna) och att då kräva någon djupare detaljkunskap inom varje produktområde vore faktiskt förmätet. Som kunder vill vi ju ha så billiga produkter som möjligt och att utbilda specialister i var och varannan butik vore helt enkelt för kostsamt. Men så har jag också hört en säljare ge en minst sagt tvivelaktig förklaring av fördelarna med gelbatterier som när jag påtalade för honom att det batteri han talat så varmt om i flera minuter alls icke var av typen gel fick, ska vi säga, lite bekymmer med trovärdigheten.
Vi ser samma problematik hos flertalet sport & fritidskejdor där jag t.ex. aldrig skulle komma på tanken att köpa ett par nya längdskidor eller vandringskängor med mindre än att jag verkligen kände till säljaren. Jag vet av egen erfarenhet hur lång introduktionen för en helgsäljare i en sportaffär kan vara – två timmar och därefter rakt ut i butik. ”Earning while learning” fick plötsligt en helt ny dimension i mitt liv. Så hur klarar man ändå av att serva motorn eller båttoaletten utan denna detaljkunskap hos ”bransch-folket”? Det vanligaste sättet för min egen del är att läsa på så mycket jag kan själv och därmed göra besöket på Sea & Sea eller Erlandssons till en ren kassatransaktion. På nätet finns ju mängder av sprängskisser och manualer att dyka ned i för den som vill och behöver. I undantagsfall har jag också ringt upp någon grossist och bett att få något förtydligat vilket de allt som oftast varit väldigt hyggliga med att göra.
Ett annat sätt att skaffa sig värdefull kunskap är att besöka en större båtmässa. Många av oss seglare klagar ju på att det nästan bara visas tillbehör på dessa mässor (och att antalet motorbåtar bara blir större och större). Årets ”Allt för sjön” var inget undantag. Men jag har börjat se båtmässorna som ett gyllene tillfälle att få femton minuters djupdykning i en viss frågeställning med konkreta och bra svar av en riktigt duktig fackman. För i varje monter från tillverkarledet (Isotherm, Volvo Penta m.fl) står det ju flera riktigt duktiga specialister som, åtminstone i början av varje mässa, älskar att förklara och beskriva sin produkt. Nu senast ville jag exempelvis höra från någon som verkligen visste hur ofta man bör serva en båtvärmare och svaret blev ”i praktiken aldrig – kör den ofta och när den väl börjar krångla så serva samtidigt som du lagar den”. Det svaret besparade jag mig ett antal tusenlappar för att inte tala om onödig oro. Eller när jag frågade hur man byter elpatron i varmvattenberedaren. Inte nog med att jag fick en bra förklaring – jag fick alla handgreppen beskrivna för mig framför en tvärsnittsmodell i skala 1:1 så jag kunde följa arbete i detalj. Det som tidigare verkade lite småknepigt lät plötsligt fullt möjligt även för en kontorsråtta som jag och skulle det trots allt krångla har jag nu också ett visitkort till någon med plåtkoll - dessutom bara ett krysslag från ”Josefins” sommarhamn. På det här viset kan båtmässorna bli väldigt värdefulla även för alla oss som redan äger några kvadratmeter flytande gelcoat eller aluminium. Så nästa gång du tittar klentroget över utbudet av segelbåtar– ta en sväng till tillbehörshallen istället och se till att du får valuta för inträdesbiljetten.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar