.

.

måndag 19 september 2011

Gummibåt eller Swan?

En Rib Unlimited 36 för 1,550,000 kr eller lägg på 125,000 kr och förtöj en Swan 46 vid hemmabryggan istället. Vad hade du valt? Hade någon i mitten av 80-talet berättat för mig vad en gummibåt skulle kunna kosta 25 år senare hade jag antagligen bett honom eller henne att gå och kamma sig. Samtidigt går gamla klassiska Swanbåtar idag för rena reapriserna och för mig hade valet varit enkelt. Om jag nu hade haft sådär en 1,6 mkr vill säga...

Visst, de två olika båttyperna tjänar helt olika syften och har säkert sina potentiella köpare på var sitt håll. Det skulle heller inte förvåna mig om ribben visar sig vara lättare att sälja än Swanbåten. Swanen kostar stora pengar i underhåll varje år och går knappast att lägga upp i den lokala småbåtsklubben - där brukar kranen knorra redan vid 40-fotssträcket. Båtvarv å andra sidan har visserligen fina resurser men också vett att ta betalt dessa dagar och det är en väldig massa gelcoat att hålla efter varje vår. Men om jag hade haft pengarna vore som sagt valet busenkelt och är det inte lite märkligt att en tidlös klassiker kostar ungefär samma pengar som en gummibåt (om än riktigt "fläskig")?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar