.

.

söndag 4 september 2011

GranPrix 2011

Det är alltid kul att prova på nya tävlingar och GranPrix var definitivt inget undantag. Redan vid ankomsten till Säck gav tävlingen intrycket "väl förberett"; canvastaket upphängt och upplyst, båtar förtöjda tätt tätt och ett lugnt sorl över viken. Vi lade oss dock på favoritplatsen på motsatt sida; inte för att vi ville vara för oss själva utan för att det börjat skymma och såg tämligen tjockt ut vid "tävlingsbryggan". Varför trängas när vi kunde avnjuta lite rödvin i lugnt och ro i sittbrunnen tillsammans med Mattias på Banner 28:an "Flying Banner". Kunde dock notera att temperaturen inte var densamma som förra helgen då man utan problem kunde ligga förutan värmare hela natten. Det märks att det är september - trots varmt ytvatten (17,5 C) sjönk lufttemperaturen till ca 10 grader under natten.

Snabb frukost och tandborstning, därefter iväg över viken till skepparmötet. Stämningen var rätt lik den på Gullviverallyt - familjär och förväntansfull. Knappt tio minuter senare hade vi rett ut vilken bana som gällde, vad som skulle hända vid eventuell stiltje med kortad bana osv. Tillbaka till "Josefin" för att fixa det sista; plocka ned maindrop-systemet, se till att knaparna vid mastfoten täcktes så att de inte höll fast genuaskotet m.m.

Starten var lugn för vår del som enda båt med SRS 1,15. Tja, den var nog rätt lugn för de flesta givet vindarna på 0-2 m/s. Som så ofta förr i lätta vindar hade "låglysare" tydlig nackdel av tidig start och redan efter några minuter hade vi häng på tätbåtarna. Vi insåg samtidigt att den logiken skulle kunna drabba även oss med "höglysarna" vilka väntade bakom som hungriga vargar. Bra kryss upp mot Möja i extremt lätta vindar. Vi plockade flera NF och Scampi innan det var dags att hissa nylonet och ta sikte på Möja Söderfjärd. Den förväntade sjöbrisen lät vänta på sig och tålamod var nog ordet för dagen. Strax före rundningen var det dags att ta ned spinnen p.g.a. vindskifte men densamma kom upp igen när vi väl kommit på nordlig kurs igen. Där fick vi en riktig privatare; av stiljte... Allt omkring oss tog fart medan vi bara låg och guppade. Efter något tiotal minuter hade även vi fått några puffar och kunde börja repa mod igen. Kampen upp mot norra Möja bestod av brant spinne och höjdtagning när sådan var möjlig. Här märkte vi också att både NF och Scampi med avsevärt lägre SRS utan några som helst problem kunde hålla jämna steg med oss, en Omega 36:a och en Smaragd.

Eftersom vi bara var två som seglade på "Josefin" förberedde vi gippen tidigt och tog (bokstavligen) höjd för en säker rundning. Strax senare nedtagning och det gick sedan rätt snabbt mot halvvind och kryss. Klart imponerande att se Scampin "Sorella" föra spinne långt efter att vi andra givit upp. Starkt jobbat! En Express försökte i lovart om oss men efter att ha visat dem att den vägen inte var direkt öppen gav de upp och vi kunde sträcka ut i den ökande vinden och lämna dem bakom oss. Det hade ju varit just snyggt att bli plockade av en Express på upploppet... "Sorella" lyckades vi hänga av strax före mållinjen men det var verkligen jämnt skägg. Vi slutade 9/29 SRS 1 och är klart nöjda med resultatet. Stort tack till Tobbe för jättebra jobb som vanligt. Och tack till Gransegel för ett trevligt arrangemang.

PS. Bloggen fortsättningsvis på svenska... DS.


"Josefin" redo för racing.

En läcker syn på lördagsmorgonen.

Många gav sig ut tidigt från Säck.

Gran Prix bestod av tre klasser; flerskrov SRS M, enskrov SRS 1 enskrov SRS 2.

I väntans tider.

"Team Räknäs" gjorde bra ifrån sig även i Gran Prix - 4e plats SRS 1 (prel). Starkt!

Att det är franskbygge råder det ingen tvekan om men jag lyckades inte finna ut modellen.

"Viktoria" som enda Express slutade 12:a i SRS 1 (prel)

Som vanligt i sådana här sammanhang gott om Scampi och NF.


Man får hoppas att de kom ihåg badstegen före start...


Jo, det verkar så...


Banner 28:an "Wild Thing".


"Mon Amie" gör vad hon kan i lä.


Nils Virving kämpar på i "Borta med vinden".


Fin sträckbog från Möja.


Knappast något IF-väder under lördagen med så lätta vindar och Charlotte Friman i "Nerthus" rönte betydligt större framgångar under senaste Gullvivan. Fler topplaceringar är att vänta.



En kamp om höjd och fri vind.


Wasa Atlantic, klassiska linjer. "Hasses gossar" slutade 26/37 SRS 2.


Livet på railen.



80-tal med fethuvud; en allt vanligare syn.











På väg hem efter en lyckad dag på sjön.

5 kommentarer:

  1. Tack för en givande kappsegling Richard ! Det var bra konkurens minst sagt, så vår 10e plats var riktigt bra på bara två man. Men vi börjar bli så samseglade att det inte behövs många ord egentligen, vi bara gör det som skall göras...och vilket väder. Rena högsommarvärmen i början av september. Tobbe

    SvaraRadera
  2. Grattis till en bra placering. Tyvärr inte så mycket att glädja sig över vad gäller våra insatser. Vi får det inte riktigt att lossna. Men snart ...
    /Douglas

    SvaraRadera
  3. Tack Douglas! Jag förstod att något hade strulat under Gålökannan - trist. Jag hoppas att ni repar mod igen inför 2012 så hittar vi några race att köra entyp på. Vore även kul att ses oavsett race eller ej!

    "Josefin" går upp den 18 september så i och med nästa helg är säsongen faktiskt över. Bara transportsegling, avmastning och upptagning kvar men man skall inte klaga - säsongen har varit lång och riktigt fin. Hälsa Marie!

    SvaraRadera
  4. Och det är sant Tobbe - vi behöver nästan bara nicka en bekräftelse på det den andra redan tänkt så sker manövern. Lite coolt faktiskt. Mer racing till våren!

    SvaraRadera
  5. Kul med en annan berättelse från racet, samt fina bilder!
    http://team.raknas.se/

    SvaraRadera