En blogg om denna lilla skönhets öden och äventyr i och kring Stockholms skärgård. Även allmänt om segling och kappsegling samt mat, dryck och smultronställen.
Hej, skall bli spännande att se nya listan som skall komma i februari. Hoppas de har "hunnit" med att korrigera några gamla godingar, bl.a. Scampi 30 och NF. De har ju inte fått sina tal korrigerade på mågna år, om ens någonsin, medan båtar som Express, Accent, RJ 85, D29 fått nya högre tal. Man hänvisade till att många 80talsbåtar har bättre o snabbare segel bl.a. idag. Så även NF o Scampi ? Tobbe
Design Judel/Vrolijk Skrov nr 16 Tillverkningsår 1998 LOA 8.75 m LWL 8.00 m Bredd 2.99 m Djup 1.58 m Deplacement 3500 kg Ballast 1120 kg SRS 1,142 Mastlängd (AWL) 13,69 m Motor Volvo Penta 2020D Värmare (Ebersprächer) Varmvattenberedare (Isotherm) Batterier 2x90Ah (Gel)
- Storsegel Soft Norlam North Sails triradial (2007) - Storsegel Pentex North Sails (2011) - Fock, rulle & självslående North Sails triradial (2007) - Spinnaker North Sails (2011) - Genua 1 Quantum (2007) - Gennaker Elvström (1998)
Jag bor och jobbar i Stockholm. Under vintern åker jag så mycket skidor det bara går och seglar sedan från maj till oktober. Jag har seglat sedan barnsben och haft egen båt sedan 2001; först en Albin Express och sedan 2007 Dehler 29an.
Hej, skall bli spännande att se nya listan som skall komma i februari. Hoppas de har "hunnit" med att korrigera några gamla godingar, bl.a. Scampi 30 och NF. De har ju inte fått sina tal korrigerade på mågna år, om ens någonsin, medan båtar som Express, Accent, RJ 85, D29 fått nya högre tal. Man hänvisade till att många 80talsbåtar har bättre o snabbare segel bl.a. idag. Så även NF o Scampi ? Tobbe
SvaraRadera