.

.

torsdag 26 september 2013

Köpa nya segel - för oss med begränsad budget

För den som har bankkontot fyllt till bredden med miljoner är förstås segelinköp inte något större problem. Man köper helt enkelt två kompletta racingställ; ett för hårdvind och ett för lättvind samt ett crusingställ. Minst. Plus ett par spinnaker med olika dukkvalitet och kanske någon code zero och gennaker som grädde på moset. Totalt springer en sådan nota iväg till hundratusentals kronor utan problem även för en Dehler 29. Jag minns för några år sedan inför starten av Gotland Runt hur samtliga segel till en Dehler 41:a låg utspridda på bryggan. Det låg påsar överallt och totalsumman lär ha varit ca 800,000 kr, så det finns ytterligare varmgrader i h-vetet.

Problemet är bara det att det flesta av oss (alla?) som seglar Dehler 29 har en begränsad budget, annars hade vi ju - handen på hjärtat - inte seglat en 29-fotare utan kanske snarare en 79-fotare. Med en begränsad budget uppstår omedelbart den klassiska kompromissen. Seglen ska helt plötsligt kanske klara av att fylla mer än ett delsyfte; den där 150% genuan för lättvind utan taft måste kanske minskas en aning för att även kunna seglas i lite hårdare vind. Ökad vikt ger sämre prestanda, hur mycket sämre är frågan? Många känner säkert att det svider en aning att köpa ett separat storsegel enbart för racing, så hur får jag mest valuta för pengarna?

De första frågorna jag ställer mig innan jag kontaktar något av segelloften är "vad är det jag vill prioritera; crusing eller kappsegling samt hur mycket pengar är jag beredd att lägga"? Om svaret är "huvudsakligen crusing" räcker det sannolikt med en ny gennaker eller något annat från godishyllan för att fylla behovet. Ok, är det befintliga stället helt slutkört får man kanske betala en rätt rejäl slant för ett nytt krysställ men att lägga 50,000-100,000 kronor på dun för ren familjesegling är i mina ögon inte särskilt genomtänkt. Bättre då att investera i en fjärrkontroll till autopiloten som man har nytta av vid varenda seglats.

Om svaret istället är "huvudsakligen racing" har man dessvärre huggit upp den första kanten av ett begynnande svart hål i botten av bankkontot. Totalnotan har faktiskt ingen övre gräns. Så här måste vi med begränsad budget börja prioritera. Kan man kappsegla framgångsrikt med ett slutkört storsegel? Knappast. Konkurrensen är helt enkelt för hård och även dagens amatörseglingar (LR, Tjörn Runt, GR/ÅFOR m.fl) kräver bra material för att kunna placera sig väl. Det svårt nog ändå! Ett vettigt krysställ enbart för racing är nog det enda vettiga i mina ögon, om plånboken som sagt tillåter det. 3DL är kanske ett alternativ. Visst, styckkostnaden kommer att hamna på flera tusentals kronor första året/åren men har man väl accepterat det där svarta hålet på bankkontot får man nog löpa den linan ut om målet är framgångsrik kappsegling.

Är svaret "både kappsegling och cruising" kanske den knivigaste situationen uppstår, för som sagt - att köpa kompletta ställ för bägge aktiviteterna kostar duktigt med deg. Kanske får man acceptera att kappsegla med "crusinggenuan", kanske får man nöja sig med en "allvädersspinnaker" istället för två eller tre stycken. Men även här skulle jag säga att den grundläggande kvalitén på kryssstället (stor+fock/genua) är avgörande.

Det är gott om frågor du bör ställa dig själv innan du investerar i nya segel (de tappar procentuellt ännu mer i värde än en ny bil så fort du hämtat ut dem så det där med "investering" kan man ju diskutera). Vissa av frågorna kan man hitta svar på själv genom att väga för och emot, komma fram till vettiga prioriteringar osv. Är ni en besättning med gemensam budget är det ju klokt att diskutera gemensamt. Andra frågor kan man bara få svar på genom att kontakta segelloften. Berätta hur du/ni tänkt själv och försök få lite synpunkter på detta upplägg. Dessutom - ställ frågor när du inte förstår eller hänger med riktigt. Och som vanligt - begär in offerter från flera loft och beställ nu på hösten så sparar du en rejäl slant oavsett vilken segelmakare det blir som får leverera. Eller - vilket inte skall underskattas som alternativ - sälj båten!

4 kommentarer:

  1. Richard, min bestämda uppfattning om detta är att man inte ska ha för många segel i garderoben. Det blir bara mekkigt o platsbrist ombord. På våra lättdrivna båtar så räcker det normalt med en bra genua, en 106% fock och en stor samt en spinnaker (stormfock är säkerhetsutrustning).
    Om man nu köpt en Dehler så bör man absolut gå upp ett snäpp i segelkvalitet. T.ex. Boding D2, Gran D4, UK tape drive osv. Vore det en Bavaria eller cruising Dufour så har man ju bestämt sig redan där.
    Dehler har tidigare kört kassa dacronsegel från North som standard, vilket har varit helt förkastligt. Std. North seglen har inte ens dugt till semestersegling enligt folk jag pratat med. Ungefär som att sätta 60-tals diagonaldäck på en sportig BMW.
    Lägg lite pengar på schyssta segel, det ger så mycket mer glädje oavsett semesterkörning eller kappsegling. Sätt taft på fock o genuan så får man också lång livslängd. Vår otaftade tapedrivestor från UK(kol/aramid) har använts i 3 år. Den ser ut som ny. Ren fröjd att slippa dom extra 10 kg vid hissning.. :-)
    Stefan K
    www.dehlerdoris.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Du har helt klart en poäng Stefan angående fördelarna med få segel ombord. För egen del har vi bara de segel ombord som (sannolikt) behövs för kommande seglats, resten ligger i varmförråd på land. Det vore förstås, precis som du skriver, lättare att köra med samma ställ hela säsongen men för egen del föredrar jag att köra separata ställ. Med "automatlåda" blir det lilla focken vid slösegling på kryssen (precis som på bilen - har man väl provat byter man aldrig tillbaka) medan gennakern får jobba på undanvinden. Spinne kör vi nästan bara under kappsegling. Visst är det lite meck att lyfta på och av storseglen men fock/genuabytet är ju busenkelt och nylonet väger ju bara några mjölkpaket. Håller dock helt med dig om att det är värt att gå upp ett snäpp i dukkvalitet om man seglar Dehler, oavsett om man skall rejsa eller cruisa. Cross cut dacron med tysk skotning kan vi ju lämna åt andra båtmodeller. Som sagt, att välja segel är inte helt enkelt...

    SvaraRadera
  3. Hej, Richard! På semestern då jag o Therese seglar har vi bara 106% fock med oss. Det ger en "snäll" båt när vi bara är två i båten. Spinnakern instoppad i strumpan är visserligen med ombord. Tänkte också byta stor inför semestern men när vi hissade UK tapedrive storen första gången sa min fru att hon inte ville segla mer med det andra tung-hissade North seglet... :-)

    SvaraRadera