.

.

torsdag 12 april 2012

"Konsten att få poletten att trilla ned"

Ok, ibland tar det en stund innan poletten trillar ned. Andra gånger tar det flera år. Som alldeles nyss. Jag satt hemma i soffan och tittade på ett inramat fotografi på väggen som jag tog i Maine under seglingen där 2003. Tänkte väl inte så mycket mer på det då jag tog bilden än att "de verkar ha galet stora båtar i de här trakterna". Visst såg vi några fler stora baljor kring Southwest Harbor men knappast något som mätte sig med den här. Ok då, en stor motorbåt som var stor som en Waxholmsbåt vid namn "Mi Gaea". Mer om den senare.
Sommaren 2010 passerade jag så Nybroviken och såg en fullkomligt gigantisk segelbåt förtöjd utanför Radisson Strand och jag tog några bilder som jag upp på bloggen:


Tänkte inte mer än att "det verkar bli galet stora båtar även i de här trakterna". Men så ikväll satt jag och kikade på bilden på väggen och insåg plötsligt att sådär fasligt många båtar i den här "modellen" kan det ju knappast finnas och i synnerhet inte med den där överbyggnaden, antalet spridare, radardom, form på akterspegel osv. Kunde det ha varit verkligen ha varit "Rebecca" jag såg den där julidagen i Somes Sound, Maine? Så jag sökte på webben på just "Somes Sound och 'Rebecca'" och visst - mitt i prick:


Det är en mycket liten värld men det hela påminner mig också att vi just såg den där andra fräsarbåten i Maine, "Mi Gaea" (som jag då kom ihåg från ett gammalt nummer av Yachting World, fråga mig inte hur jag kommer ihåg alla dessa båtar, de hamnar i hårddisken oavsett jag vill det eller inte...). "Mi Gaea" är en Feadship 155 som jag såg sommaren efter i - you guessed it - Nybroviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar