.

.

måndag 7 mars 2011

SRS slutgiltiga?

Det verkar som att vi fått slutgiltiga SRS för hela "29-familjen".

Dehler 29 MKII racingköl 1,18
Dehler 29 MKII standardköl 1,16
Dehler 29 racingköl 1,17
Dehler 29 standardköl 1,15

Det innebär således ytterligare differentiering till 0,02 mellan racing- och standardköl från tidigare SRS. Ett ganska imponerande spann nu också på 0,03 mellan MKI standard och MKII race. Kanske inte så utslagsgivande på kryss/länsbanor (kommande resultat får utvisa) men i distanskapp torde vindriktning kunna bli rejält avgörande. Det är väl å andra sidan inte första gången och bra kanske även det så att vi har något att skylla på om vi inte lyckas placera oss väl...

4 kommentarer:

  1. Tjena Richard!
    Vet du varför MKII har en pinne högre än MKI? Är det frånvaron av trä och annat i inredningen som gör MKII några kilo lättare, eller vad? Vill minnas att tidigt, innan lanseringen av MKII talades om annan rigg (vanten i friborden, en ren fockbåt & kapa kostnader alltså) men vikten att kunna kappsegla MKI mot MKII på samma villkor och mätetal gjorde att detta aldrig blev verklighett. Nu skiljer det ändå på MKI & MKII?!
    /Henrik D29 SWE255

    SvaraRadera
  2. Hej Henrik,

    Vad jag förstår är det en kombination av lägre vikt och den nya riggen på MKII och att det tillsammans motiverar en hel pinne. Återstår väl att se om MKII med racingköl kan hävda sitt SRS gentemot gamla standardbulben...

    SvaraRadera
  3. Samtidigt skall sägas att jag inte riktigt lyckats finna ut vad som skiljer i vikt mellan MKI och MKII (race vs standard), uppgifterna varierar beroende på källa.

    SvaraRadera
  4. nya och gamla D29 har samma ”katalogvikt” 2830kg.
    på svenska hemsidan ändrades gamla till 3000kg för att det stämmer bättre med verkligheten och för att någon inte skulle tycka det var märkligt
    de väger alltså lika. gamla har lite mer storsegel.
    skumt att de fick olika srstal.

    SvaraRadera