I somras skrev jag några uppmuntrande rader om X-Yachts som lyckats bibehålla en unik design i sina modellprogram under alla år. Istället för att samlas i den allt vanligare mittfåran höll de fast vid sitt omisskänliga designspråk med karaktäristiska ruffventiler och klassiska snobbränder. Den tydliga trenden på ritborden dessa dagar är ju annars hårt svärtade ruffentiler och liggande svarta plexirektanglar i skrovsidan. Trenden går igen från Hanse till Najad, Bénéteau till Grand Soleil och är ungefär lika upplyftande som bokhyllan ”Billy”.
Nu har dessvärre även X-Yachts med nya "XP38" fastnat för denna designtrend som smakar mer mellanmjölk än Möet & Chandon:
http://www.x-yachts.com/seeems/110669.asp
Visst, snobbränderna är kvar men det är å andra sidan allt och därmed är ännu ett varv struket på listan över båtbyggare med helt eget designspråk. Malö är ett gott exempel på hur man behåller det unika; Arcona ett annat. Jag är inte på något sätt emot designutveckling – tvärtom - men jag kommer alltid vara motståndare till konformism eftersom den bara urholkar det som ofta kallas för ”value proposition”. Om alla båtar ser likadana ut, vad ska då nybåtsspekulanter basera sina val på? Salongsklädsel? Elsystem? Vari ligger mervärdet då? Nej, båtar ska i mina ögon även fortsättningsvis sälja på sin särart och tydlig positionering. I det ingår unik båtdesign och att då landa i en mellanmjölkens mittfåra tror i alla fall jag inte är vägen framåt.
Ytterligare några exempel på konformism:
http://www.nautorswan.com/swanlineproducts/tabid/295/SwanLine/66/boatId/21/boatVersionId/33/Default.aspx
http://www.hanseyachts.com/#/375/exterieur.html
http://www.grandsoleil.net/gs46.php?slide=1
http://www.najad.se/pages/najad-410-sailing-yacht
http://www.beneteau.com/en/sailboats/produit.aspx?GAM_CODE=1&PRO_CODE=267
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar