När man letar runt på diverse seglingsforum på nätet finner man ofta rådet att segla till Gotland på natten. Visst kan det vara en upplevelse att kryssa fram i mörkret som under Gotland Runt men ärligt talat förstår jag inte varför just nattsegling skulle vara att föredra före dagdito. Man är trött, har sämre referenser, det är svårare att göra segelskiften m.m. Dessutom är det trots lanternor svårare att bedöma åt vilket håll den tunga trafiken är på väg (såvida man inte har AIS förstås), vilket kan göra att man hamnar otäckt nära ett lastfartyg. Det ofta återkommande argumentet för nattsegling har på nätforumen varit att man kommer fram på morgonen och därmed lätt hittar plats i hamn. Det är bara det att sånär som på Visby så verkar det inte vara några som helst bekymmer att finna plats i hamn. Gotland, åtminstone såhär under månadsskiftet juli/augusti, var rena ödemarken jämfört med exempelvis Sandhamn eller Utö, för att inte tala om Västkusten.
Vi valde istället att starta tidig morgon från Oxelösund med kurs rakt på Fårösund. Vi startade i gryningen och var framme vid 17-tiden. Ingen dygnsomställning och med autopiloten engagerad (kallad "James II", "James I" hade strejk ojämna torsdagar i juli så honom fick vi byta ut) var vi dessutom rätt pigga.
Väl i hamn i Fårösund ville vi hyra bil och marknadsföring verkar inte vara Gutarnas starka sida. Att hitta någon biluthyrning i Fårösund med webbsida på nätet var stört omöjligt, men väl på plats fick vi höra att "Carinas Biluthyrning" hade inte mindre än 10 bilar att tillgå. Dock var alla bilar redan uthyrda så vi fick bege oss till Visby för att kvittera ut en riktigt häftig och V8-mullrande amerikanare. Eller om sanningen ska fram, en rätt klen Opel Astra. Tråkig som få men den gjorde jobbet för 500 kr dygnet. Med vänner på Gotland kunde vi därmed ta oss runt på ön och besöka Slite och Herrvik. Att låta båten ligga kvar i Fårösund kändes alltmer som rätt beslut eftersom vi nu snabbt och enkelt tog oss runt och fick tillgång till dusch, is i drinken och andra bekvämligheter. Med båt hela vägen runt hade den här turen runt (halva) Gotland tagit minst den dubbla tiden.
Så mina tips för Gotlandsseglingen är:
1) välj rätt dag för överfart och hemsegling. Ha marginal i planen att invänta halvvind eller undanvindsbog. Ta del av väderleksprognosen ordentligt. Vi hade otur och fick sydostlig vind tre dagar på raken och därav seglatsen till Oxelösund (istället för Landsort) för att få bättre vindvinkel.
2) segla på dagen så höjer du säkerheten och kommer fram "utvilad".
3) tänk på säkerheten ombord - ta med livflotte (går att hyra), köp färska nödraketer, ha gärna en "grab bag" ombord och se till att alla ombord vet var säkerhetsutrustningen finns och hur den används. I ett skarpt läge är det ju ibland bråttom och då måste besättningen samarbeta metodiskt. Visst, risken att någonting allvarligt skulle hända är liten men OM det gör det vill du vara förberedd.
4) njut!
"Josefin" i Fårösunds Marina.
Baskista, icke att förväxlas med Sub-woofer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar