.

.

måndag 16 juni 2014

Tvåtakt - den inneboende styggelsen

På min förra båt, en Albin Express, hade jag inledningsvis en tvåtakts Yamaha. Den startade alla dagar på året utom fem. Problemet var bara det att man aldrig riktigt visste när de där fem dagarna skulle infalla. Det kunde gå flera veckor mellan startproblemen men de dök upp när man minst behövde det och gärna med storpublik ombord på grannbåtarna. Ofta fick jag scenerna ut S.O.S Sällskapsresan för blicken och kunde höra en retsam gräsand skräna lite hånfullt när jag påbörjade felsökningen. Så efter ett 30-tal ryck hände det att den startade som om den aldrig velat något annat. Sen kunde den gå helt prickfritt ytterligare några veckor. Jag förstod egentligen aldrig vad felet var utan sålde motorn för en billig penning till en båtmotormekaniker som säkert efter lite service på den fick chansen att sälja vidare till betydligt dyrare pengar. Gissningsvis hänger den fortfarande i aktern på någon båt, har samma startproblem som då och retar gallfeber på sin ägare nu precis som då. Själv bytte jag till en ny fyrtaktare som startade i exakt 100% av fallen. Faktum är att den var så pålitlig att OM den inte startade så var det för att t.ex. död-mans-grepp inte var kopplat, så felsökningen blev väldigt enkel. – Vad har jag gjort för fel, åtgärda och starta. Det var nog det bästa köpet jag gjorde till Expressen.

Nästan alla jag träffar som har problem med motorer har problem med just tvåtaktare. Enligt min mening finns det en inneboende styggelse i dessa maskiner; lite som om Murphy utgick från dessa blårökiga, illaluktande och väsnande små handjagare när han skrev sin lag. Det spelar ingen roll om det handlar om en tvåtaktare till en Flipper, en grästrimmer eller en motorsåg – de har alla fantastiskt mycket sämre track record i startstatistiken än sina fyrtaktade systrar. Så varför envisas människor med att fortfarande köpa dem? Jag tror att det först och främst beror på priset och på en förhoppning om att Murphy oftast ligger och sover (det är fel – han bara blundar). Dessutom p.g.a. att konstruktionen i grund och botten är så enkel. Den bara MÅSTE fungera. Men det gör den inte. Har du tänkt tvåtakt – tänk om. Köp fyrtakt eller ännu bättre – om möjligt – installera en riktigt oljebrännare.

2 kommentarer:

  1. Slutbloggat? Sålt båten?
    /Henrik

    SvaraRadera
  2. Hej Henrik, nej då båten finns kvar. Det är bara det att just kombinationen småbarnsår, husbygge och heltidsjobb inte riktigt medger bloggande sådär värst ofta=o) Eller överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Nu har vi visserligen båten hemma på tomten framöver och det underlättar ju vårrustning m.m. så vi får väl se om det ger lite tid över att sätta ihop några bokstäver här också...

    SvaraRadera