.

.

söndag 3 oktober 2010

Upptagning 2010

Säsongen är oåterkalleligen över och "Josefin" ligger på land. Detta efter en effektiv dag idag som inleddes med sedvanligt upprop och därefter allmän upptagning av 23 båtar, däribland "Josefin". Därefter båtbottentvätt och tvätt av däck och skrovsidor. Till sist montering av täckställning och på med presenning. Allt detta i strålande solsken och dryga 12 grader. Man borde förstås ha varit ute och seglat en helg som denna men man jag ju som bekant inte få allt. Nu väntar sju svåra månader på torra land...

Fler och fler tommar y-bommar i hamnen.

Segelbåtar ser klart nakna ut utan mast.

Täckt och klart.

"Josefins" hemvist kommande halvår.

För ovanlighetens skulle skedde upptagningen under överinseende av en havsörn.

Rast vila.

3 kommentarer:

  1. Har du precis som jag bekymmer med att få kablarna genom mastfoten vid på/avmastning?
    I år tvingades jag efter blodvite erkänna mig besegrad och nederlaget var ett faktum i och med att bara två av tre kablar kom genom mastfoten. Det är en kabel för motorgånglanterna, en för lanternan i masttoppen och slutligen en VHF-kabel. Funderar på att montera vindinstrument, men vet ärlig talat inte om det går att få igenom ytterligare en genom mastfoten. Ett alternativ är att skippa lanternan i masttoppen, ett annat att ha ett kontaktdon på mastfoten som ansluts och därefter "göms" en bit upp i maströret. Vad tror du?
    /Henrik
    D29 Latika SWE 255

    SvaraRadera
  2. Hej Henrik,

    På "Josefin" sitter det minimalt med elektronik i riggen (ingen vindmätare, GPS/VHF-antenner eller "julgran" i toppen, bara motorlanternan mitt på) så problemet är betydligt mindre vid på/avmastning.

    Det finns visserligen ytterligare kablage draget som idag är inaktivt men detta är inte särskilt tjockt så med lite tänk-till-före går det bra att tråckla igenom.

    Jag har dock förstått att det på en del D29or sitter ett centralkoppel som mer liknar det på en rymdfärja och då förstår jag att det kan bli problem. Ett tips jag hörde om var att gnida in kablaget i såpa för att minska friktionen men jag har inte provat själv. Det låter lite "slabbigt".

    För att slippa återkommande krångel varje år kan ju ytterligare ett kontaktdon vara en klok lösning. Tobbe på D29 KOB hade också någon fundering kring varaktig lösning så du kan ju höra med honom också.

    Lycka till!

    Richard

    SvaraRadera
  3. Hej, jag har samma problem med detta. Har en 3a + 1a som topplanterna, VHF med koax + koppling, motorlanterna, 2 st mutlidisplayer på masten för fart ,vind, gps, djup. Jag kommer följa Axlings råd att fila upp hålet nu i höst. Jag brukar göra följande; tar ståltråd o lindar runt kablarna, börjar med den som e värst = koax + kopplingen som knappt går igenom hålet överhuvudtaget. Sedan tar jag nästa i ordning, detta har fungerat 4 ggr hittils, men det nöter på de tunna kardelerna. Allra bäst vore någon typ av kontaktdon, men jag tror det är omöjligt med alla dessa trådar.
    Tobbe KoB, SWE 5991

    SvaraRadera